Vi använder oss av kakor för bättre upplevelse. Läs mer här.st�ng

Proactive Range Management

– A Timber Supplier’s Efforts to Influence the Product Assortment of Builders’ Merchants

Different builders’ merchants demand a variety of products, and no effort has yet been made to coordinate these demands. Therefore, suppliers of timber to builders’ merchants are facing a problem in terms of requirements for a product range that is too extensive. Timber is a commodity product that is sold at low margins, which means that the costs of keeping such a wide range threaten the economies of scale in timber suppliers’ operations. A suggested solution to this problem is for timber suppliers to use proactive range management (PRM), meaning that the supplier influences the product assortments offered by the builders’ merchants. The purpose of this thesis is therefore to explore the concept of PRM in the dyad between a timber supplier and a builders’ merchant. To fulfil this purpose, research questions are formulated regarding the drivers and prerequisites for PRM, and how suppliers can use it.

A broad theoretical perspective that considers roles, exchanges and power is used to explore PRM. Data has been collected through a single case study of a timber supplier, its builders’ merchant customers, and the customers of the builders’ merchants.

The driver for PRM is the timber suppliers’ potential knowledge about costs and demand in the supply chain. The knowledge can be used to coordinate the supply chain, and thus increase efficiency and effectiveness; it also creates a power base for the suppliers, enabling them to increase the share of value gained from the dyads between themselves and the builders’ merchants.

There are several prerequisites for PRM to be realised. The suppliers must possess a power base in the form of knowledge about costs and demand in the supply chain, and be able to communicate the value of this knowledge. The suppliers and builders’ merchants are also required to have close relationships. Further, the builders’ merchants must trust the suppliers and be open to influence from them.

When using PRM, different degrees of influence can be exerted depending on the extent to which the prerequisites for PRM are fulfilled. In addition, suggestions on how to manage the product assortment can be either individualised for the builders’ merchant, or take the form of a more general suggestion, depending on which builders’ merchant is approached. The degree of influence and the individualisation of the suggestion create a 2x2 matrix, in which four different ways of using PRM are proposed.

  • Daniel Ellström
  • Linköping University, Department of Management and Engineering
  • Originalspråk: En
  • Linköping Studies in Science and Technology 2013

Om TräGuiden

TräGuiden tillhandahåller information om trä och träbyggande. Webbsidan drivs av Svenskt Trä, en del av Skogsindustrierna, och utgör med sina nära en miljon besökare per år ett viktigt informationsnav för byggande i Sverige.

TräGuiden beskriver tekniska lösningar för träbyggande samt innehåller information om trämaterialets egenskaper. TräGuidens innehåll av illustrationer och konstruktionslösningar kan fritt skrivas ut eller delas med andra.

Det finns också nedladdningsbara ritningar i CAD-format på TräGuiden.

Klicka här för sajtkarta

Stäng sajtkarta

Prenumerera på TräGuidens
populära nyhetsbrev

Se tidigare nyhetsbrev
På din mobil fungerar TräGuiden bäst i stående läge.Ok

Hantera dina pins

Hantera pins fungerar bäst om du inte är i privat/inkognitoläge. OBS! Dina pins sparas i datorns lokala minne.
Åtgärder som innebär raderande av kakor på datorn kan ofta även medföra att det lokala minnet rensas med följden att dina sparade pins försvinner.

Du har inga sparade pins

Hantera pins fungerar bäst om du inte är i privat/inkognitoläge. OBS! Dina pins sparas i datorns lokala minne.
Åtgärder som innebär raderande av kakor på datorn kan ofta även medföra att det lokala minnet rensas med följden att dina sparade pins försvinner.

pin

Du vet väl att du kan spara sidor till senare. Samla här pins för de sidor du besöker ofta och enkelt vill kunna återkomma till.

  • Lägg till
  • Du har redan lagt till den här sidan.

Skicka pins

Ett enkelt sätt att spara dina pins är att maila dem

Du har nu skickat dina pins!

Något gick fel. Kontrollera e-postadressen och prova igen.

Dela sidan