Förutsättningar
Gång- och cykelbro över väg 50 vid trafikplats Tallen i Falun. Bron byggdes år 2004. Total brolängd är 50,07 m, uppdelad i två enkelspända delar med fasta lager på mellanstöd av betong och rörliga lager på landfästen. Bron är en T-balksbro med fem balkar. Broplattan är utförd tvärspänd i limträ, och med tätskikt och asfaltbeläggning. Fri brobredd är 4,03 m.
Brobana lutar 2 procent i tvärled, och har en svag båge över vägen med radie 380 m. Bron är beräknad för laster enligt normen BRO 2002 inklusive utryckningsfordon. Teknisk livslängd för bron antas vara 80 år.
Bild 1. T-balksbro, Falun. Foto: Moelven Töreboda AB.
Material
Längsgående balkar: limträ, i hållfasthetsklass L40 (motsvarar gällande GL30c), furu, impregnerat i träskyddsklass NTR A.
Broplatta: limträ i hållfasthetsklass L40 (motsvarar gällande GL30c).
Spännstag: Dywidag-stång, sprutförzinkat stål.
Räckesstolpar: limmat konstruktionsvirke, i hållfasthetsklass LK30 (motsvarar gällande GL30h), furu, impregnerat i träskyddsklass NTR A.
Toppföljare och kantlister: konstruktionsvirke, furu, impregnerat i träskyddsklass NTR A.
Övrigt virke till bland annat räcke: konstruktionsvirke, gran.
Panel: panelbrädor, gran, sort G4-2.
Ståldetaljer och skruvar: varmförzinkat stål.
Tätskikt: isoleringsmatta, svetsbar polymermodifierad bitumenmatta.
Ytbehandling
Ytbehandling har skett före montering där så är möjligt, framförallt av ändträytor, med penetrerande grundolja, enligt färgtillverkarens dokumenterade anvisningar.
Konstruktivt träskydd
Konstruktivt träskydd syftar till att hålla trä torrt.
Platta: har på ovansidan ett skyddande tätskikt samt asfaltbeläggning, träpanel längs kanter och på utsida av yttre balkar. Avvattning av bron över täckplåt vid kant.
Toppföljare: lutande översida, minst 1:3 (18°), för att underlätta vattenavrinning.