Förutsättningar
Bron är en vägbro över Holjeå på enskild väg L47 vid Östafors i Bromölla koun i Skåne. Den byggdes år 2007. Överbyggnaden är beräknad för trafiklaster enligt normen BRO 2004. Teknisk livslängd för bron är 80 år. Broplatta är utförd som en tvärspänd platta i limträ.
Bron är totalt 19 m lång, uppdelad i två plattor med spännvidd 7,75 m respektive 9,86 m. Fri brobredd är 5 m. Broplattan består av tvärspända limträbalkar med höjd 495. Bron har vägräcke med räckesståndare, toppföljare och navföljare av stål.
Bild 1. Plattbro över Holjeå, Bromölla. Foto: Moelven Töreboda AB.
Material
Broplatta: Tvärspänd platta av limträbalkar i hållfasthetsklass L40 (motsvarar gällande GL30), gran.
Spännstag: Dywidag-stång, sprutförzinkat stål.
Övrigt virke: konstruktionsvirke, furu, impregnerat i träskyddsklass NTR A, i erforderlig hållfasthetsklass.
Panel: Panelbrädor, furu, impregnerat i träskyddsklass NTR A, sort G4–2 eller bättre.
Ståldetaljer och fästdon: Varmförzinkat stål.
Tätskikt: Isoleringsmatta, svetsbar polymermodifierad bitumenmatta.
Ytbehandling
Ytbehandling har kett före montering där detta är möjligt, framförallt på ändträ med penetrerande grundolja, enligt färgtillverkarens dokumenterade anvisningar.
Konstruktivt träskydd
Konstruktivt träskydd syftar till att hålla trä torrt.
Broplatta: Plattan har tätskikt och beläggning på ovansidan och avvattnas över droppbleck vid kant, och är täckt med luftad panel längs sidor.
Bild 2. kant med droppbleck. Här framgår även att droppbleck kan utsättas för vägsalt, grus mede mera vilket kan vara ett skäl för att välja dropbleck av rostfri stålplåt. All plåt som gafflas in eller gjuts in bör vara av rostfritt stål.
Foto:Torbjörn Osterling.